En pidä siitä, että palvelua tuputetaan. Kierrän kaukaa kaikki vähänkään myyjään päin haiskahtavat henkilöt kauppakeskuksen käytävillä ja muilla mailla ja mannuilla. Tiedän, mitä haluan ostaa ja mitä en. Tiedän, milloin haluan ostaa ja milloin en. Ja ennen kaikkea tiedän, mistä haluan ostaa ja mistä en. 

Ärsyynnyn suuresti eteen kadulla lehtisineen ja esitteineen pomppivista kaupittelijoista. Ellei kohtelias kieltäytyminen riitä, kiihdyn nopeasti nollasta sataan ja seuraavaksi kieltäydyn hampaitani kiristellen. Kokemusta on myös nimittäin sellaisista tilanteista, että kaupittelija hyppäsi tielleni yrittäessäni kiertää hänet ja myöhästyin siksi bussista. Luulisi siis, että pitäisin netin kautta shoppailusta. Ehei. Ehei. Ehei. Nettikaupoissa on runsaudenpula tuotteista. En pidä netin kautta tapahtuvasta windowshoppailusta saatikka sitten varsinaisestakaan shoppailusta netissä. Haluan tutkia ostattelemiani vähänkään kalliimpia ja pitkäkestoisempaan käyttöön tarkoitettuja tuotteita paikan päällä tai netissä etukäteen, vasta sen jälkeen voin tehdä ostopäätöksen. Yleensä teen siis vaateostoksenikin täsmäiskuina.

Täsmäostoksille lähtiessä olen tehnyt (koti)läksyni joko netin kautta tai kulloistakin ostattelemaani tuotetta myyvässä kivijalkaliikkeessä. Läksyjen tekoon menee yleensä karkeasti arvioiden netissä tapahtuen pari tuntia, liikkeessä tapahtuen vähintään kolme katselukertaa. Täsmäostoksille lähtiessä suuntaan (yleensä) erikoisliikkeisiin ja pidän palvelusta. Läksyjen teko ja palvelun saanti nopeuttavat asiointia ja säästävät aikaani ja hermojani. En halua, että minulle myydään sellaista, mitä en tarvitse, joten teen läksyni. Esimerkiksi pesukonetta ostatellessani tein itse paljonkin tutkimusta sekä netissä että kivijalkaliikkeissä ja toisaalta tiedän henkilön, joka luottaa täysin siihen, että hänelle ei myydä sellaista pesukonetta, jossa on ominaisuuksia, joita hän ei tarvitse. 

Täsmäshoppailu säästää hermojani siten, että en tarvitse ryhtyä kinaamaan myyjän kanssa siitä, tarvitsenko jotain vai en. Eräänäkin maaliskuisena lauantaina vuonna 2022 pidin täsmäshoppailupäivän, pyysin ja sain palvelua. Sekä etenkin pandemia-aikoina mielelläni tukemiltani pienyrittäjiltä että ketjuun kuuluvalta liikkeeltä. Kävin pikku kahvilassa, KahviOnnissa, jonka omistajan kahviloissa olen asioinut vuosikymmeniä. Kävin silloin Joensuussa suht tuoreessa, Pielisen-Karjalasta muuttaneessa, kenkäkaupassa nimeltään Kenkä Evita. Ja kävin Intersportissa. (Intersportkin kuuluu ketjuun, mutta on kuitenkin yrittäjävetoinen.) Se palvelu, mitä sain joka paikassa. Huh. Suurpeukku. Keskityn tässä nyt viimeksi mainittuihin vaatekauppoihin, koska ne ovat harvinaislaatuisempia minulle. En todellakaan halua käyttää tuntikausia aikaa ja hermoja juuri sopivan kokoisten, juuri sopivan näköisten ja juuri sopivan hintaisten kenkien ja takin etsintään. Kun tiedät, mitä haluat, on todella kätevää vain kävellä kauppaan, ottaa katsekontakti myyjään ja - mikä ehkä minulle yllättävänkin helppoa näissä tilanteissa - pyytää apua tilanteeseensa. Fiuh, fauh, fouh! Ja sisään ja ulos liikkeistä puolessa tunnissa ilman pettymyksiä. Ellet jää suustasi kiinni, niin kuin kenkäkaupassa kävi... :D