Tulinpa tuossa ajatelleeksi, kuinka mielenkiintoinen ilmiö nämä lasten ja nuorten suosimat nettiyhteisöt ovat. Mitä nämä nyt ovat, runet ja habot ja galleriat...Näin yleisellä tasolla puhuakseni.


Ilmiötä jo jonkin aikaa seuranneena en voi kuin ihmetellä suosiota. Mitä niiden suosion takana oikein on? Mihin tarpeisiin kyseiset palvelut vetoavat? Osaa olen jopa koemielessä käyttänyt itsekin, mutta valaistusta kysymykseen en ole saanut. En edes lähipiirini aktiivikäyttäjiltä, jotka istuvat kyseisten palvelujen ääressä useamman tunnin päivässäkin...

Ensin muodissa tuntui olevan nimenomaan tämä paljon puhuttu habbo, mutta jossain vaiheessa päivän sana tuntui olevan kuin taikasauvan napsautuksesta rune.  Ihmeteltyäni ääneen, miksi kuuma puheenaihe olikin yhtäkkiä muuttunut, sain vastaukseksi saman, mitä tutkimusten mukaan tarvitaan eniten menestyselokuvaan: toimintaa. Toisessa saa mätkiä toisia ja toisessa taas pyritään pitämään edes jonkinlainen kontrolli. Okei, ehkä kohderyhmäkin on hieman erilainen, vai?

Onko niin, että näiden nettipelien tai -yhteisöjen käyttäjyys menee samaan tahtiin fyysisen iän kanssa? Aloitetaan yhdellä, siirrytään toiseen ja sitten lopulta kolmanteen? Tuskinpa vaan. Luulen, että jokaisessa on käyttäjiä melkeinpä jokaisesta ikäryhmästä. Ja siirtyminenkään ei aina ole mitenkään hyvin perusteltua, vaan varmaan mennään vain trendin mukana: kun kaveritkin vaihtavat, vaihdan minäkin. Siltä ainakin kuulostaa kommentti, että runessa meininki olisi jotenkin kansainvälisempää. Voihan siinä toisessakin valita maan, jonka kyseisille sivuille menee. Kuulostaa jokseenkin tekaistulta selitykseltä... No, joka tapauksessa, jäädään seuraamaan, milloin joku uusi systeemi pyyhkäisee nämä tieltään vai tuleeko näistä jotain evergreenejä.