Joensuussa oli höyrylaivaregatta lauantaina 5.heinäkuuta. Sää oli vaihtelevaa, välillä aurinkokin pilkotti ja oli ihan kiitettävän lämmin, mutta välillä taas sai hytistä kylmissään vesisateessa. Sitä kun ei näihin sääennusteisiin usko, ja jos uskookin niin pääasiahan on, että pyörä on suojassa sateelta, itse ei mitään sateenvarjoja kaivata;) Ja valitettavasti siitä myös sitten maksetaan...

Höyrylaivaregatta järjestettiin Suomen Höyrypursiseura ry:n 40-vuotisjuhlallisuuksien kunniaksi, ja samalla iskulla saatiin kaksi kärpästä; tänä vuonna juhlallisuuksia viettää myös Joensuun kaupunki, joka täyttää kunnioitettavat 160 vuotta. Järjestäjinä häärivät edellämainittujen tahojen lisäksi muiden muassa Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Pakkahuone, Taitokortteli sekä matkustajasatama-alueella toimivat yrittäjät. Tervehdyksiä matkustajasatamaan toivat mm. kommodori Pekka Snellman Höyrypursiseurasta, Joensuun kaupunginhallituksen pj. Seppo Eskelinen sekä Kiteen kaupunginvaltuuston vpj. Kari Sutinen. Kello 13 laivat ilmoittivat paikallaolostaan soittamalla yhteisvislauksen 160-vuotiaalle Joensuulle - mitä musiikkia korville ;)

Laivoja paikalla oli parisenkymmentä, ja niiden mukana tuli tietenkin aikamoinen miehistö-, sukulais- ja omistajajoukko - useampia satoja henkiä. Höyrylaivat polttavat kulkeakseen aikamoisen määrän puuta, ja laivojen kotisatamaan paluun mahdollistamiseksi niihin lastattiinkin Joensuussa yhteensä 200 kuutiota koivuhalkoja. Mukana olleita laivoja olivat mm. SS Saimaa, Papinniemi, Heikki Peuranen, arvaamattomien pyörteiden uhriksi joutunut Ansio, SS Hurma, SS Halla XVII, SS Wipunen Kuopiosta, Juno, SS Otso, SS Parsifal, SS Lauri, SS Ahti, SS Puhois, Kalle Tihveräinen, Wenno ja Tommy. Joitakin nimiä saattoi jäädä mainitsematta, mutta asiasta paremmin tietävät älähtäkää niin koitan korjata asian;)
 
1724984.jpg
Papinniemi tuli Savosta, Kuopiosta...

1724978.jpg
SS Saimaa on Merenkulkulaitoksen vanhin alus (rak.1893 Turussa Chrichton-Vulcanin telakalla). Alunperin Saimaan alueen tarkastusalukseksi rakennettu höyrylaiva on nykyään vain edustuskäytössä.


Regatan höysteeksi matkustajasatamaan oli järjestetty pienimuotoiset markkinat. Väkeä oli säähän nähden paikalla ihan mukavasti ja tapahtumien mennessä liian seesteisiksi koettiin jännityksen hetkiä, kun yksi höyrypursista joutui Pielisjoen virran uhriksi ja törmäsi sataman laituriin hajottaen sitä hieman. Laivalle ei näkyviä vaurioita ilmeisesti tullut, mutta tapahtumasta muistuttivat laiturin säleet joen rannassa. Lisäjännitystä koettiin seuraavan yrittäjän tullessa laituria kohti, mutta tämä pursi oli onnekkaampi ja kukaties taitavampi(kin?) ja onnistui välttymään törmäykseltä. Molemmat edellämainitut höyrylaivat tosin tarvitsivat laituriin tulemiseen apua kumiveneeltä, joka kiihdytti täysillä päin laivojen kylkiä ja auttoi niitä kääntymään oikein päin.

1724993.jpg
Tässä ilmeisesti sovitaan päinajomenetelmästä.

Kaiken kaikkiaan päivä oli mukava ja tapahtumarikas, flunssan tulosta huolimatta. Yleisöä viihdytti laivoja odotellessa haitarinsoittajanainen iloisilla sävelillä.

1724988.jpg
Hän oli jossakin kilpailussakin menestystä niittänyt korville ilosointuja loihtinut soittaja.

Myöhemmin, kello 14-16, halukkailla oli mahdollisuus tutustua maksuttomasti laivojen sisätiloihin ja muutakin ohjelmaa oli luvassa, mutta siitä en kerro tässä raportissa. Se mitä tapahtui Matkustajasatamassa kello 13.48 jälkeen, jääköön Matkustajasatamassa kyseisenä ajankohtana olleiden tietoon;)