"Mun mummoni muni mun mammani, mun mammani muni mun, mun mummoni muni mun mammani, mun mammani muni mun... Kävin Tiibetissä tässä vähän mietiskelemässä..." 

Jussi Raittinen & The Boys ja Metsämökin tonttu vuodelta 1974. Kaikkea sitä. Töistä kotiuduttua mietin omia asioitani. Katselin Emmerdalea. Söin. Pesin pyykkiä. Levitin pyykkiä. Ihan peruskauraa, vain yksi poikkeus normaalimaanantaihin: ajattelin soittavani vanhemmilleni, itse asiassa isälleni, ja tämä rupesi soimaan pään sisäisessä jukeboksissa aivan ykskaks yllättäen. Voisi toki huonomminkin olla. Ei tämä mikään huono kappale ole. 

Sitä sietääkin sitten ihmetellä, miksi ihmeessä juuri tämä kappale? Menevä renkutus, ei siinä mittää. Ja onko kaikella pakko olla tarkoitus? Ehkä tyydyn tänä iltana vain siihen, että jostain kumman syystä näin kävi ja teen syväanalyysin vasta sitten, jos tästä kehkeytyy korvamato. Ja nyt toteuttamaan sitä, jonka vuoksi tämä kappale ilmaantui...